O autorze
Głównym zadaniem Culture.pl jest promowanie dokonań polskich twórców w kraju i za granicą oraz poszerzanie świadomości kulturalnej u polskiego odbiorcy. Jest bogatym kompendium wiedzy o kulturze polskiej, tworzonym przez specjalistów. Zawiera tysiące artykułów (wydarzenia, biogramy, eseje, opisy instytucji i in.), zgrupowanych w dziale baza wiedzy oraz podzielonych według dziedzin: muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, literatura, architektura, fotografia, design. Teksty publikowane są w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.

Dyrektorki

Monika Szewczyk, fot. Hubert Czerepok
Monika Szewczyk, fot. Hubert Czerepok
Co najmniej pod jednym względem Polska jest fenomenem na skalę światową. Wszystkie najważniejsze muzea narodowe i państwowe galerie sztuki współczesnej prowadzone są przez kobiety.

Na culture.pl Agnieszka Sural przedstawia listę kobiet-dyrektorów, które zaliczane są do grona najbardziej wpływowych postaci świata sztuki. Nie tylko są historyczkami sztuki, kuratorkami i krytyczkami, ale także cenionymi menedżerkami i promotorkami kultury prowadzącymi publiczne instytucje.



Jadwiga Charzyńska - CSW Łaźnia
Gdańskim CSW Łaźnia kieruje od ponad dekady. "Trafiłam tu w pierwszych latach funkcjonowania tego miejsca. Postawiłam na zbudowanie programu, który ma kształtować nowy wizerunek dzielnicy, gdzie znajduje się nasza siedziba" – powiedziała w rozmowie z culture.pl.

Wcześniej pracowała jako dyrektor administracyjny tej placówki, zastępca dyrektora PGS Sopot i kierownik promocji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Jako jedyna z obecnych dyrektorek państwowych instytucji jest absolwentką malarstwa i grafiki w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych.

Zofia Gołubiew - Muzeum Narodowe w Krakowie
O sobie mówi, że w młodości była "czymś w rodzaju hipsterki". Nosiła dżinsy, jeździła na rowerze, gdy nikt jeszcze tego nie robił. "Chodziłam z żywymi kwiatami za uchem."

Dwa lata po studiach na Uniwersytecie Jagiellońskim związała się na całe życie z Muzeum Narodowym w Krakowie. W kolekcji tej największej instytucji muzealnej w Polsce znajduje się "Dama z gronostajem", jedyne dzieło Leonarda da Vinci w zbiorach polskich. Zofia Gołubiew zaczynała tam pracę od założenia wydawnictwa, by po blisko 35 latach zostać pierwszą w historii Polski kobietą-dyrektorem tak dużej instytucji narodowej. Jak sama mówi, na głowie ma ponad 600 pracowników, kilkanaście budynków i około 800 tysięcy dzieł.

Anna Hryniewiecka - Centrum Kultury ZAMEK
W Polsce Poznań kojarzy się z miastem, w którym w czasie wyborów na stanowiska dyrektorskie instytucji kultury wywoływane są największe skandale. W 2012 roku, gdy Anna Hryniewiecka, dotychczasowa wicedyrektor Centrum Kultury ZAMEK, została nominowana na dyrektora tej instytucji, także nie obyło się bez burzy. Podczas gdy komisja konkursowa rekomendowała innego kandydata, Prezydent Poznania Ryszard Grobelny tak uzasadnił swoją decyzję mianowania Hryniewieckiej: "Uważam, że w tej chwili instytucja ta bardziej potrzebuje ewolucji, niż rewolucji."



Ewa Łączyńska-Widz - BWA Tarnów
Jest najmłodszą dyrektorką państwowej instytucji kultury – została nią w wieku 28 lat. Jak sama mówi, działa "metodą małych kroków" – dzięki której Tarnów przestał być kojarzony jedynie jako miejsce urodzenia czy dorastania znanych polskich twórców, jak Wilhelm Sasnal i Tadeusz Kantor, a stał się jednym z niewielu peryferyjnych miast w Polsce, które tak mocno i skutecznie inwestują w sztukę współczesną.

Nacisk na edukację oraz łączenie lokalności ze współczesnością stały się cechami charakterystycznymi prowadzonej przez nią instytucji.

"Założyłam sobie, że będę robić wystawy tak, by były zrozumiałe. Przywiązujemy więc dużą wagę do opisów prezentowanych prac (…). Najważniejsze to włączyć, zaangażować widzów, sprowokować do reakcji. (…) Oczywiście cały czas muszę zachowywać czujność, dbać o moich widzów, bo wciąż się o nich staramy. Nasz program w związku z tym musi być ciągłym balansowaniem. Póki co, nie robimy kontrowersyjnych wystaw. Jeśli chcę zbudować zrozumienie dla sztuki współczesnej, to nie tędy droga" – powiedziała w rozmowie z Pauliną Wrocławską na dwutygodnik.com.

Dorota Monkiewicz - Muzeum Współczesne Wrocław
Dorota Monkiewicz jest nie tylko dyrektorką jedynego w Polsce muzeum, w którego nazwie nie ma słowa sztuka, ale jest także współautorką, razem z Piotrem Krajewskim, jego Koncepcji Programowej. Od 2011 roku tymczasowa siedziba tej instytucji znajduje się w byłym schronie. Docelowo będzie nią nowoczesny obiekt w centrum Wrocławia, którego otwarcie zaplanowano w czasie obchodów Europejskiej Stolicy Kultury w 2016.

"Nie prowadzimy muzeum dla hipsterów, trudno się lansować przez bywanie u nas, ale za to jesteśmy otwarci na różne zaangażowania i autentyczne aktywizmy. Ważnym punktem programu Muzeum jest lokalny kontekst artystyczny i historyczny, którego znaczenie ma dla nas wymiar ponadregionalny" – powiedziała w rozmowie z culture.pl.

Agnieszka Morawińska - Muzeum Narodowe w Warszawie
Zanim pod koniec 2010 roku została dyrektorką Muzeum Narodowego w Warszawie, w latach 70. urządziła tu jedną z najważniejszych galerii stałych - Galerię Malarstwa Polskiego XIX wieku. Zarówno w Muzeum, jak i we wcześniej kierowanej przez nią Zachęcie, posady obejmowała w wyjątkowo trudnych momentach. W Zachęcie zastąpiła Andę Rottenberg, która odchodziła ze stanowiska w atmosferze skandalu wywołanego krytycznymi i odważnymi politycznie wystawami, w Muzeum Narodowym – Piotra Piotrowskiego, który ustąpił ze stanowiska po tym, jak większość pracowników odrzuciła jego koncepcję i strategię rozwoju placówki.

Joanna Mytkowska - Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Pod koniec studiów na historii sztuki rozpoczęła pracę w legendarnej warszawskiej Galerii Foksal, która od momentu powstania w latach 60. związana jest z polską awangardą. W 2001 roku – razem z Andrzejem Przywarą i Adamem Szymczykiem oraz ówczesnym dyrektorem Foksalu Wiesławem Borowskim – założyła Fundację Galerii Foksal, która dziś jest jedną z najprężniej działających galerii komercyjnych, a także miejscem promującym i wspierającym polską sztukę współczesną.

W połowie 2007 roku, po podaniu się do dymisji Andy Rottenberg – pomysłodawczyni utworzenia Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, otrzymała nominację na poprowadzenie tej instytucji. Do dziś MSN działa bez stałej siedziby, tymczasowo zajmując budynek po dawnym pawilonie meblowym "Emilia".



Maria Anna Potocka - MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Pierwszą swoją galerię założyła w wieku 22 lat (razem z Józefem Chrobakiem), gdy była na trzecim roku studiów polonistycznych. Galeria PI była zarazem pierwszą prywatną galerią w komunistycznej Polsce. W latach 70. i 80. prowadziła cztery inne miejsca, które łączyła jedna cecha, były niekomercyjne. Zanim w 2010 roku została dyrektorką MOCAKu, szefowała Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach oraz Bunkrem Sztuki w Krakowie. Maria Anna Potocka do końca lat 90. była także artystką postkonceptualną, tworzyła prace, w których łączyła tekst z fotografią, rysunkiem i małymi rzeźbami.

Monika Szewczyk - Galeria Arsenał
Monika Szewczyk (nie mylić z kuratorką Logan Center for the Arts w Chicago, a wcześniej Witte de With Center for Contemporary Art w Rotterdamie) jest osobą, która w Białymstoku najdłużej zarządza miejską instytucją. Zaczęła w wieku 29 lat i od tamtej pory nieustannie umacnia znaczenie Podlasia na mapie polskiej kultury. To dzięki niej znajduje się tam jedna z najlepszych państwowych galerii sztuki współczesnej w Polsce.

Hanna Wróblewska - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Hanna Wróblewska pracę w Zachęcie rozpoczęła na poczatku lat 90. w dziale oświatowym. Potem przez wiele lat była wice-dyrektorką, by w 2010 roku zastąpić Agnieszkę Morawińską na stanowisku dyrektorskim i jednocześnie komisarza Pawilonu Polonia na prestiżowym Biennale w Wenecji.

PRZECZYTAJ CAŁY TEKST O FENOMENIE POLSKICH DYREKTOREK
Trwa ładowanie komentarzy...